Budowa wschodniej obwodnicy Warszawy wciąż przerywana: GDOŚ ponownie rozważy odwołania od decyzji środowiskowej dla S17 Ząbki-Warszawa Wschód
Pomimo planów, realizacja ostatniego odcinka warszawskiego obwodnicy nadal jest na etapie przestoju. Przyczyną są konieczne dalsze działania ze strony Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ), który ma przed sobą zadanie ponownego rozpatrzenia odwołań od decyzji środowiskowej dotyczącej drogi S17 na odcinku Ząbki-Warszawa Wschód.
Historia tej inwestycji sięga trzech lat wstecz, kiedy to wydano decyzje środowiskowe dla dwóch segmentów wschodniej obwodnicy stolicy Polski. Dotyczyły one fragmentów przyszłej drogi ekspresowej S17: Drewnica-Ząbki i Ząbki-Warszawa Wschód (poprzednio znanej jako Zakręt). Szczególnie drugi z wymienionych odcinków, od dawna budzi niesnaski i jest źródłem kontrowersji. Droga do wydania decyzji środowiskowej była skomplikowana i długotrwała, ale ostatecznie zaakceptowano odpowiednie dokumenty dla obu odcinków pod koniec 2018 roku. Decyzje te zostały wydane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, do którego przeniesiono sprawę, aby uniknąć potencjalnego konfliktu interesów związanych z jednym z liderów warszawskiego RDOŚ, który mieszkał blisko planowanej trasy.
Na początku tego roku, dokładnie 30 stycznia, Wojewódzki Sąd Administracyjny podjął decyzję o uchyleniu wcześniejszej decyzji GDOŚ, która anulowała decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i zakończyła prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Wypowiedź ta dotyczyła odcinka S17 Ząbki-Warszawa Wschód (Zakręt), czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów Wschodniej Obwodnicy Warszawy.
Zgodnie z procedurami sądowymi, po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dotyczącym odcinka S17 Ząbki – Warszawa Wschód, nie złożono skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego. To oznacza, że wyrok ten jest prawomocny. Skutkiem tego jest konieczność ponownego rozpatrzenia odwołań od decyzji środowiskowej przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. – Akta sprawy zostały już przekazane do GDOŚ. Będzie to oznaczać kolejne miesiące oczekiwania na dalsze procedowanie. W efekcie, realizacja ostatniego fragmentu ringu warszawskiego nadal jest wstrzymana – wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.