Definitywna decyzja sądowa w sprawie budowy odcinka S17 Drewnica-Ząbki
Decyzją Naczelnego Sądu Administracyjnego, uchylono wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie z 20 października 2023 roku, dotyczący budowy odcinka S17 Drewnica-Ząbki. Jest to jeden z dwóch brakujących elementów Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia przez WSA, co oznacza kilka miesięcy czekania na nowy termin rozprawy – informuje warszawski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Punktem zapalnym tej sporu są kwestie proceduralne, jednakże podłożem konfliktu jest sprzeciw mieszkańców dzielnicy Wesoła w Warszawie oraz pobliskiego Sulejówka co do planowanej trasy obwodnicy.
Rozważania na temat budowy obwodnicy przez Wesołą toczyły się już od prawie dekady. Kwestia ta narodziła się w lipcu 2015 roku, kiedy to warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wystąpił o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinków Drewnica-Ząbki i Ząbki-Zakręt (Warszawa Wschód) do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Mieszkańcy bardzo szybko wyrażali swoje niezadowolenie. Zarówno tzw. zielony wariant trasy (preferowany przez GDDKiA, przebiegający przez Las Milowy), jak i tzw. wariant czerwony (przebiegający przez osiedle mieszkaniowe) spotkał się z ich protestami.
Mniej więcej dwa lata później okazało się, że dyrektor stołecznej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska mieszka blisko planowanej trasy. Chcąc uniknąć zarzutów o stronniczość, zdecydował o wyłączeniu warszawskiego RDOŚ z procesu decyzyjnego. W rezultacie, sprawa Wschodniej Obwodnicy Warszawy została przekazana do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku – podaje portal TVN Warszawa.